ویژگی‌های یک نرم‌افزار حسابداری ویژه مشاغل تولیدی

فهرست مطالب

نرم افزار حسابداری ویژه مشاغل تولیدی 


نرم افزار حسابداری تولیدی سیستمی یکپارچه است که تمامی عملیات مالی و حسابداری تولیدکنندگان را ثبت ، طبقه‌بندی و گزارش‌های مورد نیاز استفاده‌کنندگان درون سازمانی (مدیران شرکت) و استفاده‌کنندگان برون سازمانی را ارائه می‌کند.


چهار اشتباه پر تکرار شرکت‌های تولیدی برای به‌کارگیری نرم افزار حسابداری تولیدی :


1- برخی از مدیران سازمان‌های تولیدی تخصیص دادن زمان و هزینه برای بهبود حسابداری هزینه و سیستم‌های تولید را اتلاف منابع می‌دانند. در این‌صورت، گزارش‌های مالی دقیقی نخواهند داشت و احتمالاً زمانی که بازارها تغییر می‌کنند یا در وضعیت رشد خوبی قرار می‌گیرند، فرصت‌های مهمی را از دست خواهند داد.
2- برخی از مدیران سازمانی با ارتقای نرم افزار حسابداری تولیدی کاملاً موافق باشند اما در این کار زیاده‌روی کنند. آن‌ها در پی نرم افزار حسابداری تولیدی هستند که تمام جزئیات مالی تولید را ردیابی کند و البته برای این منظور، از سیستمی استفاده می‌کنند، که تهیه اطلاعات برای این نوع نرم افزراها سخت و گاهی مواقع غیر ممکن است و حتی کاربرهای حرفه‌ای هم بسیار سخت با این نوع نرم افزارها کار می‌کنند.
3- برخی از مدیران سازمانی متأسفانه در بسیاری موارد سیستمی اشتباهی را برای سازمان‌شان بر می‌گزینند؛ زیرا به‌عنوان بهترین سیستم حسابداری بازار تبلیغ شده است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌ها هزینه کافی را برای انجام فرآیند صحیح انتخاب سیستم، تخصیص نمی‌دهند.
4- برخی از مدیران سازمانی نرم افزاری را انتخاب می‌کنند که قیمت بسیار پایین دارد اما کارایی مناسب برای حسابداری شرکت‌های تولیدی را ندارد و عملا اثر نیاز شرکت‌های تولید مانند مدیریت تولید محصولات، تعیین قیمت تمام شده قابل اتکا محصولات و مواد اولیه و حسابداری فرآیند تولید به صورت دستی و غیر دقیق تهیه خواهد شد.


نرم افزار حسابداری تولیدی الیت با استفاده عملی و کاربردی از مدیران مالی شرکت‌های تولیدی و بررسی مشکلات واقعی در حوزه تولید طراحی شده و در اختیار شرکت‌های تولید قرار گرفته است.
این نرم افزار تمامی اشتباهات مذکور را برطرف کرده و امکاناتی را در اختیار شرکت‌های تولیدی و مدیران ان‌ها قرارمی‌دهد که با قابلیت اتکا بالایی تمام عملیات تولیدی و حسابداری خود را انجام دهند و نیاز واقعی استفاده‌کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی شرکت را برآورده کند.


معرفی نرم افزار حسابداری تولیدی الیت


سیستم یکپارچه نرم افزار حسابداری تولیدی الیت در کنار مجموعه ماژول‌هایی عرضه می‌شوند؛
– ماژول مالی و حسابداری
– مدیریت تولید (محاسبه قیمت تمام شده محصول، مواد اولیه و کالا)
– برنامه ریزی تولید و ردیابی محصول
– خزانه‌داری (دریافت‌ها و پرداخت‌ها)
– انبارداری و حسابداری انبار
– فروش و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
– سامانه مؤدیان
و با توجه به وسعت عملیات شرکت از لحاظ تعداد نیروی انسانی و حجم عملیات تولید، مالی و حسابداری ماژول‌های تکمیلی هم در کنار سیستم یکپارچه تولیدی نیز طراحی شده است، که به موارد زیر اشاره کرد:
– اموال و دارایی‌های ثابت
– حقوق و دستمزد
– تدارکات و خرید داخلی و خارجی
– بایگانی اسناد و مدارک



1- نرم افزار مالی و حسابداری


زیرسیستم مالی و حسابداری در مجموعه نرم‌افزارهای جامع ‌به عنوان هسته‌اصلی دارای امکانات متنوع استاندار و خاص حسابداری است.
ضمن برآوردن نیاز مشتریان به یک نرم‌افزار مالی کامل و جامع از سادگی و کاربری بسیار آسان برخوردار است که با حداقل دانش حسابداری برای کاربر قابل استفاده و بهره‌برداری است.
از امکانات این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
امکان معرفی دوره‏‌های مالی (دائمی یا ادواری) با تعداد نامحدود.

امکان معرفی و نگه‌داری حساب‌های چند شرکت مختلف به‌صورت مجزا روی یک سیستم.

امکان معرفی مراکز هزینه و پروژه به تعداد دلخواه
.
امکان تعیین طول کد حساب‌ها در کلیه سطوح (کل، معین، تفصیلی و تفصیلی شناور).

امکان معرفی حساب‌ها در سطوح گروه، کل، معین، تفصیلی و چهار سطح تفصیلی شناور.

امکان برقراری ارتباط حساب‌ها در سطوح کل، معین، تفصیلی، چهار سطح تفصیلی شناور، مراکز هزینه و پروژه با جداول کاربر.

امکان معرفی حساب‌ها، مراکز هزینه یا پروژه، هم‌زمان با وارد کردن اطلاعات سند.

امکان استفاده از سرفصل‌های پیشنهادی سیستم.

امکان معرفی گروه‌های کاربران با سطوح مختلف دسترسی.

امکان معرفی تاییدکنندگان و تصویب‌کنندگان اسناد جهت رعایت سلسه مراتب سازمانی مربوط به تنظیم، تایید و تصویب اسناد حسابداری.

امکان تعریف و استفاده از شرح‌های تکراری.

این نرم افزار نیاز هر شرکتی و از هر نوع فعالیتی ( خذماتی، بازرگانی و تولیدی) است

 

2- مدیریت تولید (محاسبه قیمت تمام شده محصول، مواد اولیه و کالا)

 

– در یک بنگاه اقتصادی اعم از تولیدی یا بازرگانی بررسی و برنامه‌ریزی سفارشات درخواستی بخش فروش و تامین به موقع محصوالت مطابق خواست مشتریان از اهمیت ویژه و حیاتی برخوردار است.
– پیش بینی فروش،
– برنامه‌ریزی بچ‌های تولید با سفارشات خرید داخلی یا خارجی،
– بررسی کسری مواد اولیه و نیم ساخته با توجه به BOM محصولات و …
– از وظایف این واحد است که در سیستم برنامه‌ریزی تولید طراحی شده است.


3- خزانه‌داری (دریافت‌ها و پرداخت‌ها)


– در حوزه پرداخت‌ها و دریافتهای مالی (اسنادی، نقدی، واریز و اینترنتی) و ردیابی اسناد (چک، سفته، وام و وثیقه‌ها) در بخش خزانه‌داری مهیا شده است
– این بخش نیاز کاربران، مدیران و صاحبان سرمایه را از یادآوری سررسیدها، وضعیت وام‌ها، حساب‌های جاری و اسناد تعهدی برطرف می نماید. در کنار این امکانات صدور اسناد مالی مرتبط و امکان ارجاع به منبع صدور سند و بررسی آن‌ها، موارد زیر در این نرم افزار قابل استفاده است:
– مدیریت اسناد دریافتنی و پرداختنی(چکها و اوراق بهادار).
– ایجاد، اصلاح و حذف چک‌های مورد نظر.
– تغییر وضعیت اسناد دریافتنی بین حالت‌های وصول نشده، در جریان وصول، وصول شده، برگشتی، واگذار شده یا نقد شده.
– امکان تغییر وضعیت اسناد پرداختنی بین حالت‌های پاس نشده، پاس شده یا عودت یافته.
– نمایش اقلام باز اسناد دریافتنی ( وصول نشده، در جریان وصول، برگشتی ) و اقلام باز اسناد پرداختنی ( پاس نشده ).
– امکان ثبت و نمایش آرتیکل‌های مالی وابسته به عملیات مختلف انجام شده روی هر چک.
– نمایش اسناد دریافتنی/ پرداختنی برحسب وضعیت‌های مختلف.
– امکان نقد کردن مستقیم چک و واریز آن به صندوق.
– نمایش چک‌هایی که موعد پرداخت آنها فرا رسیده.
– نمایش چکهای با سررسید روز در آغاز کار برنامه.
– امکان راس‌گیری مجموعه‌ای از چک‌ها برای تاریخ‌های مختلف.
– امکان تعریف دسته چک برای چکهای پرداختنی.
– انجام کلیه عملیات مالی از قبیل صدور سند، ایجاد، اصلاح و حذف آرتیکل‌های‌ وابسته به صورت خودکار و وصول چک در بانک‌های معرفی شده به سیستم.
– وجود امکانات قدرتمند برای جستجو و فیلترینگ و مرتب کردن چک‌ها و گرفتن گزارش‌های متنوع برحسب شماره، تاریخ، مبلغ، پرداخت کننده، دریافت کننده و ….دریافت و پرداخت به صورت ترکیبی از نقد و چک ( به تعداد دلخواه ).
– امکان نگهداری به روز اطلاعات صندوق‌ها و بانک‌ها (شامل موجودی نقدی و اوراق بهادار ).
– انجام خودکار عملیات مالی مربوط به هر یک از دریافت‌ها و پرداخت‌ها
– ارائه گزارش صورت مغایرت بانکی و اختلافات بین صورتحساب بانکی و دفتر حساب بانک
– ارائه گزارش ریز دریافت‌ها و پرداخت‌ها به طرف حساب مشخص در فاصله زمانی دلخواه.
– گزارش موازنه منابع و مصارف برای تخمین موجودی هر بانک در زمان آینده و گزارش دفتر بانک.
– گزارش موجودی صندوق در تاریخ معین به تفکیک نقد و چک.

– مشاهده آرتیکل‌های مالی وابسته به هر سند دریافت یا پرداخت.
– امکان دریافت اسناد پرداختنی عودت یافته
– نرم افزار خزانه نیاز هر کسب و کاری هست که دارای حساب بانکی برای کسب و کار خود دارد و یا با افرادی که دارای حساب بانکی دارند و دریاف و پرداخت‌های آن‌ها از طریق بانک انجام می‌شود الزامی است.



4- انبارداری و حسابداری انبار


– کنترل دقیق ورود و خروج کالا، اطلاعات صحیح و به‌موقع از وضعیت و محل نگهداری کالاها و برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های نگهداری کالا همواره جزو مهمترین دغدغه های یک واحد تجاری به حساب می‌آید.
– هزینه سالانه نگهداری کالا در انبارها (هزینه خواب کالا) همواره بخش بزرگی از سرمایه یک واحد را بخود اختصاص می‌دهد که شاید خیلی از مدیران به آن توجهی هم نداشته باشند.
– مدیریت موجودی‌ها به‌صورت علمی و کاهش هزینه‌ها، کمک شایانی به سودآوری واحد تجاری خواهد کرد. با استفاده از نرم‌افزار انبار رفع کلیه نیازهای اشاره شده پوشش داده می‌شود
بخشی از توانایی نرم افزار انبارداری و حسابداری انبار شامل:
– انبارداری دقیق و کارآمد و قابل اتکا، با سطوح دسترسی متنوع به انبارها و بخش های ریالی هر انبار،
– انبارگردانی استاندارد و برنامه‌ریزی شده، در کنار گزارشات متنوع و جستجوهای پیشرفته و گزارشات محاوره‌ای،
– صدور اسناد حسابداری اتوماتیک و کنترل شده،
– یکپارچگی با سیستم تولید و برنامه‌ریزی تولید، امکان ارسال مواد مصرفی واحدهای تولید با یک تایید ساده به درخواست واحدها امکانپذیر کرده است.
– با استقرار سیستم جامع انبارداری، انباردار فقط موظف به نگهداری و حراست از اموال و تعهدات فیزیکی خود است و کلیه اسناد و رسیدها و حواله‌ها به سادگی تمام مهیا است
– تعریف کدینگ مواد اولیه و محصولات با روش استاندارد شماره فنی Number Part)) و امکان تعریف مشخصات هر کالای مرتبط به حوزه صنعت یا کسب و کار( مانند رنگ، طرح، وزن، اندازه، ولتاژ، مصرف برق، نوع آلیاژ، جنس بدنه و محصول و ..)
– امکان جستجو و دسته‌بندی بر اساس مشخصات قوق،
– تعریف جانمایی کالاها در انبار و گزارشات و ردیابی‌های مرتبط با آن



5- فروش و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)


– سازمان جامع فروش و بازاریابی از ارکان مهم و حیاتی یک شرکت بازرگانی یا تولیدی است.
– کلیه امور مربوط به ثبت و نگهداری اطلاعات مشتریان بالقوه و مشتریان جاری،
– عملکرد کارکنان فروش و میزان کارایی آن‌ها،
– وضعیت مشتری و اعتبار سنجی و …
– در کنار سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM ) پاسخگوی این ضرورت مدیریتی است.
– کلیه مراحل ارتباط با مشتری تا صدور پیش فاکتور، بررسی موجودی کالا
– زمان تحویل کالای تولیدی،
– صدور دستور خروج کالا و حواله‌های فروش،
– ثبت فاکتورهای فروش از حواله‌ها
– بررسی وضعیت مالی مشتری و صدور اسناد مالی مرتبط،


6- سامانه مؤدیان


– تمامی شرکت‌ها موظف به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان هستند.
– در نرم‌افزار حسابداری نخبه تمامی ملزومات آماده شده تا با خیال آسوده به سامانه مودیان متصل باشید.
– ارسال مستقیم یا از طریق شرکت‌های معتمد
– ارسال صورت حساب فروش اصلی، اصلاحی و ابطالی
– ارسال صورت حساب برگشت فروش ، اصلاح و ابطال آن همراه
– ارسال صورت حساب فروش با ارز غیر از ریال
– ارسال صورت حساب با نوع فروش صادراتی به همراه اصلاح و ابطال آن
– ارسال صورت حساب صادراتی با نوع فروش خدماتی به همراه اصلاح و ابطال آن
– امکان ارسال صورت وضعیت پیمانکاری با الگوی فروش عادی به سامانه مودیان
– امکان ارسال صورت حساب با الگوی ارزی به سامانه مودیان
– مشاهده آخرین وضعیت صورت‌حساب‌های ارسال‌شده به سامانه در نرم‌افزار
– وجود نگاشت‌های واحد سنجش، ارز، طرف حساب ، کالا یا خدمت

 

ویژگی‌ها و معرفی ماژول‌های تکمیلی نرم افزار حسابداری الیت :


1- برنامه ریزی تولید و ردیابی محصول


– بررسی وضعیت تولید در کارخانه و نگاه مدیریتی به تولید، شناخت گلوگاه ها و موانع تولید از نیازهای اساسی مدیریت است.
– زیرسیستم مدیریت تولید ضمن ایجاد امکانات متنوع برای کارکنان بخش تولید برای ارائه عمکرد مطلوب و بهینه و انجام صحیح وظایف محوله، به مدیران بنگاه‌های افتصادی و تولیدی، امکان می‌دهد، مدیریت پیشگیرانه و آینده‌نگرانه در خصوص وضعیت جاری تولید و بررسی و ردیابی کیفیت تولید در ایستگاههای تولیدی داشته باشند
– در بخش ردیابی محصول کنترل کاملی از شناسایی مواد اولیه ارسالی به پروسه تولید، کارگران شیفت، بسته‌بندی و نهایت خروج محصول نهایی از کارخانه تا مشتری را فرآهم می‌آورد.
از مهم‌ترین مزایای نرم افزار مدیریت تولید و ردیابی محصول شامل:
– کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید؛ آگاهی از انحراف مصرف مواد و محل ضایع شدن تولیدات
– کنترل خروج مواد اولیه از انبار و ورود محصولات به انبار محصول؛ افزایش کنترل داخلی
– آگاهی دقیق از موجودی انبار مواد اولیه؛ برنامه‌ریزی دقیق خرید مواد اولیه برای تولید
– برآورد تولید؛ انتخاب بهینه‌ترین روش استفاده از موجودی مواد اولیه
– محاسبه‌ی هزینه‌های مواد اولیه و بهای تمام شده‌ی هر محصول با نرم افزار بهای تمام شده تولید
– تعیین حداقل و حداکثر موجودی برای هر کالا؛ شناسایی به موقع کالاهای نیازمند سفارش و مدیریت – موجودی انبار
– انبارگردانی و صدور تگ انبار؛ شناسایی کسری و اضافات انبار و کنترل موجودی

 

1- حقوق و دستمزد


– نرم افزار حقوق و دستمزد یک سیستم جامع برای مدیریت حقوق، دستمزد و فیش حقوقی کارکنان در یک سازمان یا شرکت است.
– این نرم افزار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کارمندان را ثبت و فایل‌های بیمه و مالیات را به‌راحتی تهیه کنید.
– با داشتن نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد می‌توانید علاوه بر ارسال لیست بیمه و حقوق، محاسبات پایان سال مثل عیدی، سنوات و بازخرید مرخصی را انجام دهید.
– امکان پرداخت گروهی حقوق با استفاده از خروجی‌های مورد پذیرش بانک‌ها نیز وجود دارد.
– نگهداری اطلاعات کارکنان، احکام استخدامی، مرخصی‌ها، تخصیص وام، ایجاد صندوق داخلی کارکنان،

 

2- اموال و دارایی‌های ثابت


– هر شرکتی دارای دارایی‌های مختلفی است. وجود دارایی‌های ثابت مثل ساختمان، وسایل نقلیه، اثاثیه اداری و… سبب می‌شود ، نیاز به سیستم دارایی ثابت را پررنگ‌تر کند
– با کمک سیستم دارایی ثابت می‌توانید استهلاک را به‌سادگی محاسبه و سند آن را صادر کنید.
– انجام پلاک‌گذاری، تعیین محل استقرار و مشخص‌کردن مسئول دارایی، بلااستفاده کردن و استفاده مجدد از دارایی، تغییر نرخ و روش، تعمیرات دارایی، حذف و فروش دارایی
– بخشی از جمله ویژگی‌های این سیستم است که متناسب با هر عملیات، محاسبات دارایی شما بروز و سند مربوطه صادر می‌شود.



3- تدارکات و خرید داخلی و خارجی


کنترل کلیه مراحل انتخاب تامین کننده، سفارش خرید، کنترل کیفیت، صدور اسناد انبارداری خرید و تحویل کالاها، کلیه اسناد مرتبط با بخش تدارکات بصورت اتوماتیک با امکان نظارت و پیگیری، صادر می‌شود.
بخشی از اطلاعات مهم و اساسی در خصوص اطلاعات خرید کالا و یا مواد اولیه در سیستم تدارکات شامل:
– برآورد مواد اولیه لازم برای تولید
– محصولات متنوع برای فروش در حوزه بازرگانی فروش در یک بازه زمانی مشخص
– زنجیره تامین مواد، در شرکتهای تولیدی،
– تامین کالا در شرکت های بازرگانی
– نیازمند ثبت و ضبط اطلاعات متنوع و تصمیم‌گیری در خصوص خرید و تامین مواد لازم در کمترین زمان ممکن است
– برآورد بودجه خرید مواد و تامین کالا و برنامه‌ریزی آن،
– بررسی و شناسایی سوابق خرید و تامین‌کنندگان

 

4- بایگانی اسناد و مدارک


– رویکرد ارایه خدمات الکترونیکی متنوع و اطلاع‌رسانی از طرف سازمان‌های دولتی و خصوصی از یک طرف و تنوع در ایجاد محتوای الکترونیکی، منجر به ایجاد انبوهی از گزارشات و اسناد مالی و حقوقی در قالب فایل های الکترونیکی با فرمت های مختلف شده است.
– تهیه نسخه چاپی هریک از این اسناد ضمن ایجاد سربار مالی و عملیاتی برای سازمان، نیازمند سازماندهی انبار بایگانی و نگهداری از آنها و نهایتا آسیب‌های زیست محیطی است
– زیرسیستم جامع بایگانی اسناد و مدارک با رویکرد نگهداری، طبقه‌بندی و امکان جستجوی سریع اسناد بر اساس نمودار درختی بایگانی و سطوح دسترسی و طبقه‌بندی تعریف شده توسط مدیریت سازمان، تهیه و بهینه‌سازی شده است.


پشتیبانی نرم افزار حسابداری تولیدی الیت


در پایان نکته بسیار مهم و ویژگی بسیار مهم این نرم افزار پشتیبانی تیم فنی و حسابداری نرم افزار حسابداری الیت است.
1- خدمات تیم پشتیبانی باعث می‌شود تهیه کننده این نرم افزار با اطمینان خاطر تمام سوالات مربوط به استفاده از این نرم افزار را در سریع‎ترین زمان ممکن پاسخ دهد
2- رفع مشکلات احتمالی پیش بینی نشده در آینده
3- به روزرسانی‌های مورد نیاز در آینده برای تمامی تهیه کنندگان نرم افزار حسابداری الیت


با تهیه و استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی الیت همیشه یک گام جلوتر در امور مالی و حسابداری باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.

رمز عبور : ۱۵۹